Sportsdagen 2024
Tirsdag 28. mai
13:00 – 16:00
Carls
Trondheimsveien 113, Oslo, Norge
Om arrangementet
Arrangør: Medier24
Velkommen til fagdag for deg som jobber med sportsinnhold! Programmet blir en miks av praktisk nyttig faglig innhold og inspirasjon. Konferansier er Freddy Dos Santos.
Målgruppe: journalister som dekker sport, innholdsfolk innen TV-underholdning eller dokumentariske sportsprogrammer, kommunikasjonsfolk i klubber og sportsorganisasjoner.
Program:
Kl 12.30-13: Registrering
Kl 13-14.15:
- Det norske sportspublikummet: Fem fakta om sportsrelatert mediekonsum v/Jonas Østnes (Konsulent i Kantar Media)
- Idrettsprofiler som merkevarer og sponsorobjekter. Lasse Gimnes (kommunikasjonsrådgiver og daglig leder i GimCom AS) ser nærmere på idrettsprofilenes inntektsstrømmer, med ekstra vekt på profilene som sponsorobjekter. Sponsing handler ikke minst om eksponering av verdier – i egne kanaler, på SoMe og redaksjonelle kanaler. Gimnes jobber mye med analyser av eksponering – samt dokumentasjon rundt verdier og assosiasjoner som profilene eksponerer. Profilene lever av mediene – og mediene lever av profilene. Gimnes kommer også til å vise eksempler fra kundene Klæbo og Warholm – to av Norges aller største sponsorobjekter og profiler.
- Drømmen om EM: Erik Solbakken fulgte fotball-landslaget under kvalifiseringen til EM. Sammen med Aftenposten-kommentator Daniel Røed-Johansen, kommer han for å blant annet snakke om den fine linjen mellom å være journalist og kompis. Helene Husvik (journalist i VG sporten) leder samtalen.
- Er IPTV i ferd med å rasere medieøkonomien - og kan mediene takke seg selv? Kenneth Andresen (Norgessjef i Viaplay), Lasse Gimnes (Kommunikasjonsrådgiver og daglig leder GimCom) og Pål Christian Møller (Formann i Liverpools supporterklubb) kommer for å belyse og diskutere tingenes tilstand. Paneldiskusjon ledes av Endre Simonsen (Journalist i Medier24 og fotballnerd)
Kl 14.15-14.35: Pause
Kl 14.35-16
- Enkel innsynsmetode for sportsjournalister i hverdagen m/Erik Waatland (ansvarlig redaktør i Tjuefire).
- AI-klipping av Eliteserien: TV 2 Sportens erfaringer etter halvannen sesong med AI-klipping av fotball til mobilformat. Tore Rørtveit er digital prosjektleder i TV 2 Sport. Han arbeider akkurat nå med AI og sosiale medier.
- Hva er en god sportsbiografi? Redaksjonssjef for sakprosa i Bonnier Forlag, Andreas Hatlevik, kommer for å snakke om hva forlagene ser etter i et god sportsbiografi. Og hva skal til for å lykkes med sakprosa fra sportens verden?
- Oslo: Den delte fotballbyen. VG har den siste tiden gått i dybden om klasseskiller i barnefotballen. Er det foreldrenes lommebok som avgjør hvem som kan bli gode i fotball? I Oslo har det blitt store forskjeller mellom bydelene i øst og vest, for eksempel når det gjelder kunstgressbaner og akademier. Det blir også merkbart færre landslagsspillere som kommer fra de fattigste bydelene i Oslo. Sindre Øgar og Mikal Emil Aaserud (Journalister i VG-sporten) kommer for å snakke om sitt arbeid med denne spesialen.
After work:
Etter fagprogrammet fortsetter vi med fotball og øl i skjønn forening med klassiske fotballsanger over anlegget.
Servering:
Enkel pauseservering under dagen er inkludert i billetten.
Carls serverer lunsj i kafeen fra kl 12 og middag i restauranten fra kl 16 (ikke inkludert i billett). https://www.carls.no/mat-drikke
Carls
Trondheimsveien 113, Oslo, Norge
Sportsdagen 2024
Tirsdag 28. mai
13:00 – 16:00
Carls
Trondheimsveien 113, Oslo, Norge
Om arrangementet
Arrangør: Medier24
Velkommen til fagdag for deg som jobber med sportsinnhold! Programmet blir en miks av praktisk nyttig faglig innhold og inspirasjon. Konferansier er Freddy Dos Santos.
Målgruppe: journalister som dekker sport, innholdsfolk innen TV-underholdning eller dokumentariske sportsprogrammer, kommunikasjonsfolk i klubber og sportsorganisasjoner.
Program:
Kl 12.30-13: Registrering
Kl 13-14.15:
- Det norske sportspublikummet: Fem fakta om sportsrelatert mediekonsum v/Jonas Østnes (Konsulent i Kantar Media)
- Idrettsprofiler som merkevarer og sponsorobjekter. Lasse Gimnes (kommunikasjonsrådgiver og daglig leder i GimCom AS) ser nærmere på idrettsprofilenes inntektsstrømmer, med ekstra vekt på profilene som sponsorobjekter. Sponsing handler ikke minst om eksponering av verdier – i egne kanaler, på SoMe og redaksjonelle kanaler. Gimnes jobber mye med analyser av eksponering – samt dokumentasjon rundt verdier og assosiasjoner som profilene eksponerer. Profilene lever av mediene – og mediene lever av profilene. Gimnes kommer også til å vise eksempler fra kundene Klæbo og Warholm – to av Norges aller største sponsorobjekter og profiler.
- Drømmen om EM: Erik Solbakken fulgte fotball-landslaget under kvalifiseringen til EM. Sammen med Aftenposten-kommentator Daniel Røed-Johansen, kommer han for å blant annet snakke om den fine linjen mellom å være journalist og kompis. Helene Husvik (journalist i VG sporten) leder samtalen.
- Er IPTV i ferd med å rasere medieøkonomien - og kan mediene takke seg selv? Kenneth Andresen (Norgessjef i Viaplay), Lasse Gimnes (Kommunikasjonsrådgiver og daglig leder GimCom) og Pål Christian Møller (Formann i Liverpools supporterklubb) kommer for å belyse og diskutere tingenes tilstand. Paneldiskusjon ledes av Endre Simonsen (Journalist i Medier24 og fotballnerd)
Kl 14.15-14.35: Pause
Kl 14.35-16
- Enkel innsynsmetode for sportsjournalister i hverdagen m/Erik Waatland (ansvarlig redaktør i Tjuefire).
- AI-klipping av Eliteserien: TV 2 Sportens erfaringer etter halvannen sesong med AI-klipping av fotball til mobilformat. Tore Rørtveit er digital prosjektleder i TV 2 Sport. Han arbeider akkurat nå med AI og sosiale medier.
- Hva er en god sportsbiografi? Redaksjonssjef for sakprosa i Bonnier Forlag, Andreas Hatlevik, kommer for å snakke om hva forlagene ser etter i et god sportsbiografi. Og hva skal til for å lykkes med sakprosa fra sportens verden?
- Oslo: Den delte fotballbyen. VG har den siste tiden gått i dybden om klasseskiller i barnefotballen. Er det foreldrenes lommebok som avgjør hvem som kan bli gode i fotball? I Oslo har det blitt store forskjeller mellom bydelene i øst og vest, for eksempel når det gjelder kunstgressbaner og akademier. Det blir også merkbart færre landslagsspillere som kommer fra de fattigste bydelene i Oslo. Sindre Øgar og Mikal Emil Aaserud (Journalister i VG-sporten) kommer for å snakke om sitt arbeid med denne spesialen.
After work:
Etter fagprogrammet fortsetter vi med fotball og øl i skjønn forening med klassiske fotballsanger over anlegget.
Servering:
Enkel pauseservering under dagen er inkludert i billetten.
Carls serverer lunsj i kafeen fra kl 12 og middag i restauranten fra kl 16 (ikke inkludert i billett). https://www.carls.no/mat-drikke