Logo

Mestringskurs i utbrenthet og stress - for helsepersonell

Wednesday 28 February

12:00 – 13:30

Favne Psykologbistand

Pilestredet 15B, Oslo, Norge

About the event

Organizer: Favne Psykologbistand

Kursdatoer

Tidsrom: 12.00 - 13.30

  • Onsdag 28.02.2024
  • Onsdag 06.03.2024
  • Onsdag 13.03.2024
  • Onsdag 20.03.2024
  • Onsdag 03.04.2024
  • Onsdag 17.04.2024

Fra overlevelsesmodus til vekst og utvikling

Dette mestringskurset er for deg som jobber med mennesker, og som har en helsefaglig utdanning. Du vil ha utbytte av dette kurset om du kjenner deg igjen at arbeidsbelastningen er energitappende, og at du mister glede. Kanskje kan du fremdeles kjenne på at det er givende å hjelpe folk, men at du har mistet eller er i ferd med å miste kraften til å gjøre det.

Det å jobbe som helsepersonell innebærer i stor grad å regulere andre mennesker følelser. Dette er en usynlig jobb, og for mange en usynlig hjelp. Det er vanlig at den som gir denne hjelpen og den som mottar denne hjelpen ikke anerkjenner dette. At man som helsepersonell ikke har bevissthet på at dette er noe av det som kan gjøre en sliten ved en slik jobb. Det blir en viktig del av dette kurset å forstå akkurat dette, ta det på alvor, og lære seg å grensesette der man trenger det.

Vi tror på at kroppen, sjelen og psyken må være med i jobben for å skape en sunnere balanse. Vi har basert på dette en holistisk tilnærming, dvs. at vi ser på hele livet ditt sammen med deg. Er du nysgjerrig på om du kan tåle jobben din bedre eventuelt hva som må til, så vil du finne mange temaer som dette kurset består av veldig interessant.

Du vil sammen med oss jobbe deg igjennom disse fire stadiene i løpet av kurset:

  1. Hvem er du som en hjelper, og hva i jobben din trigger stress og er belastende for deg, bevisst og ubevisst.
  2. Påbegynne et grensettende arbeid slik at kroppen emosjonelt og fysiologisk kan begynne å restituere
  3. Bygge motstandskraft i jobben din
  4. Få oversikt over hvilke fallgruver du har

Vi vil jobbe med følgende temaer:

  • Work / Life Balance, identifisere hvilke arbeidsoppgaver som kanskje veier tyngst.
  • Nervesystemet og vagusnerven. Se konsekvensen av å ha nervesystemet på utlån.
  • Hva er sunt stress og når er det egentlig til fare for oss?
  • Funksjonell pust
  • Søvnmonitorering og hva kan vi gjøre for å optimalisere søvnen vår
  • Kroppsbevissthet og selvregulering for å redusere stress, med blant annet pust og meditasjon
  • Eksistensielle spørsmål som knytter seg til verdier mot omverden / meg selv
  • Bygge resiliens (psykologisk motstandskraft)

 

  • Hjerterytmevariabilitet (HRV/ pulsvariansjon) – Hvis det er interesse for det i gruppa

Kursbeskrivelse

  •  6 samlinger på 1,5 time. I ren tid tilsvarer dette 9,5 timer hos psykolog.
  • I tillegg får du en digital oppstartssamtale på 30 minutter.
  • Du vil lære om funksjonell pust som du vil bli oppfordret til å bruke mellom samlingene
  • Du vil få hjemmeoppgaver som vil hjelpe bedringsprosessen din, og som kan forhindre at du får utbrenthetssymptomer igjen

 

Map displaying event location

Favne Psykologbistand

Pilestredet 15B, Oslo, Norge

Mestringskurs i utbrenthet og stress - for helsepersonell

Mestringskurs i utbrenthet og stress - for helsepersonell

Wednesday 28 February

12:00 – 13:30

Favne Psykologbistand

Pilestredet 15B, Oslo, Norge

About the event

Organizer: Favne Psykologbistand

Kursdatoer

Tidsrom: 12.00 - 13.30

  • Onsdag 28.02.2024
  • Onsdag 06.03.2024
  • Onsdag 13.03.2024
  • Onsdag 20.03.2024
  • Onsdag 03.04.2024
  • Onsdag 17.04.2024

Fra overlevelsesmodus til vekst og utvikling

Dette mestringskurset er for deg som jobber med mennesker, og som har en helsefaglig utdanning. Du vil ha utbytte av dette kurset om du kjenner deg igjen at arbeidsbelastningen er energitappende, og at du mister glede. Kanskje kan du fremdeles kjenne på at det er givende å hjelpe folk, men at du har mistet eller er i ferd med å miste kraften til å gjøre det.

Det å jobbe som helsepersonell innebærer i stor grad å regulere andre mennesker følelser. Dette er en usynlig jobb, og for mange en usynlig hjelp. Det er vanlig at den som gir denne hjelpen og den som mottar denne hjelpen ikke anerkjenner dette. At man som helsepersonell ikke har bevissthet på at dette er noe av det som kan gjøre en sliten ved en slik jobb. Det blir en viktig del av dette kurset å forstå akkurat dette, ta det på alvor, og lære seg å grensesette der man trenger det.

Vi tror på at kroppen, sjelen og psyken må være med i jobben for å skape en sunnere balanse. Vi har basert på dette en holistisk tilnærming, dvs. at vi ser på hele livet ditt sammen med deg. Er du nysgjerrig på om du kan tåle jobben din bedre eventuelt hva som må til, så vil du finne mange temaer som dette kurset består av veldig interessant.

Du vil sammen med oss jobbe deg igjennom disse fire stadiene i løpet av kurset:

  1. Hvem er du som en hjelper, og hva i jobben din trigger stress og er belastende for deg, bevisst og ubevisst.
  2. Påbegynne et grensettende arbeid slik at kroppen emosjonelt og fysiologisk kan begynne å restituere
  3. Bygge motstandskraft i jobben din
  4. Få oversikt over hvilke fallgruver du har

Vi vil jobbe med følgende temaer:

  • Work / Life Balance, identifisere hvilke arbeidsoppgaver som kanskje veier tyngst.
  • Nervesystemet og vagusnerven. Se konsekvensen av å ha nervesystemet på utlån.
  • Hva er sunt stress og når er det egentlig til fare for oss?
  • Funksjonell pust
  • Søvnmonitorering og hva kan vi gjøre for å optimalisere søvnen vår
  • Kroppsbevissthet og selvregulering for å redusere stress, med blant annet pust og meditasjon
  • Eksistensielle spørsmål som knytter seg til verdier mot omverden / meg selv
  • Bygge resiliens (psykologisk motstandskraft)

 

  • Hjerterytmevariabilitet (HRV/ pulsvariansjon) – Hvis det er interesse for det i gruppa

Kursbeskrivelse

  •  6 samlinger på 1,5 time. I ren tid tilsvarer dette 9,5 timer hos psykolog.
  • I tillegg får du en digital oppstartssamtale på 30 minutter.
  • Du vil lære om funksjonell pust som du vil bli oppfordret til å bruke mellom samlingene
  • Du vil få hjemmeoppgaver som vil hjelpe bedringsprosessen din, og som kan forhindre at du får utbrenthetssymptomer igjen