Mat & Marked 2023
Onsdag 6. september 2023
09:30 – 15:30
Wergelandsveien 29, 0167 Oslo, Norge
Om arrangementet
Arrangør: Dagligvarehandelen, Convenience og Reiseliv1
Årets tema: Må norsk mat vike plass i framtidens matmarked?
- Når: Onsdag 6. september
- Tid: 09:30 – 15:00
- Hvor: Litteraturhuset, Wergelandsveien 29, Oslo
- Påmeldingsfrist: 5. september klokka 08:00
Priser:
Fysisk deltakelse: 3.500,- (2.800 eks. mva)
Digital deltakelse: 3.500,- (2.800 eks. mva)
Rabatter:
5 eller flere fra samme bedrift i samme bestilling: 20 %
Program
09.30–10.10 Internasjonal uro
Internasjonal uro – nye globale rammebetingelser – konsekvenser for matbransjen i Norge.
Professor i internasjonale utviklingsstudier ved NMBU, Ruth Haug
10.10–10.30 Internasjonalisering
Blir det flere felles produkter i alle land slik at vi kan snakke om en internasjonalisering av hva vi spiser til vanlig?
• Hvilken strategi har Nestlé, et av verdens største matselskaper, for det norske markedet?
• Hva skjer i det internasjonale markedet?
• Er det en økning i nye produkter?
Torben Rasmussen, Country Manager for Nestlé Norge AS
10.30–10.50 Det offentlige
Slik kan det offentlige tilby mer norsk mat på menyen
Adm. dir Nina Sundqvist, Stiftelsen Norsk Mat
10.50–11.10 Matsikkerhet
Er norsk mat bedre enn utenlandsk mat?
One health-perspektiv med både folkehelse, dyrehelse og bærekraft
Ole Alvseike, Fagdirektør FoU, innovasjon og mattrygghet, Animalia
11.10–11.30 Mulighetene
Mulighetene i det norske markedet
Dagligvarekjeden Fudi er etablert og vil vokse i det norske markedet med utenlandske produkter.
Gründer og daglig leder Mathias Havgar
11.30–11.40 Kaffepause
11.40–12.15 Philipp Engedal
Hvem er han, hva vil han og hva mener han?
Intervju med Philipp Engedal, konsernsjef i Coop
13.30–14.10 De norske kostrådene
De norske kostrådene – mål og utviklingstrekk.
Helle Margrete Meltzer er dr.philos., ernæringsfysiolog, tidligere forskningssjef ved Folkehelseinstituttet og medlem av Nasjonalt råd for ernæring
Norsk mat med eller uten internasjonal tilpasning?
Bjørn Gimming, leder Norges Bondelag
14.10–14.30 Hurtigruten
Hvilken strategi følger Hurtigruten når det gjelder lokalmat kontra internasjonale trender?
Utviklingstrekkene sett fra Hurtigruten
14.30–14.50 Verdien av god gastronomi
Hvordan utbrer Stiftelsen Norsk Gastronomi kunnskap om mat og matlaging. Hvordan jobbes det med kokkene som deltar i Bocuse d’Or, og annet som bidrar til å styrke norsk gastronomis omdømme.
Arne Sørvig i Stiftelsen Norsk Gastronomi
14.50–15.30 Debatt
Må det skje endringer i norsk landbrukspolitikk?
• Må vi lempe på importvernet for å få ned prisene
• Må vi i større grad tilpasse oss internasjonale trender?
Sivert Bjørnstad (Frp), Jenny Klinge (Sp) Rasmus Hansson (MDG), Linda Hofstad Helleland (H). Bjørn Gimming (Norges Bondelag), Peter Haas Brubakk (NHO Mat og Drikke).
Wergelandsveien 29, 0167 Oslo, Norge
Mat & Marked 2023
Onsdag 6. september 2023
09:30 – 15:30
Wergelandsveien 29, 0167 Oslo, Norge
Om arrangementet
Arrangør: Dagligvarehandelen, Convenience og Reiseliv1
Årets tema: Må norsk mat vike plass i framtidens matmarked?
- Når: Onsdag 6. september
- Tid: 09:30 – 15:00
- Hvor: Litteraturhuset, Wergelandsveien 29, Oslo
- Påmeldingsfrist: 5. september klokka 08:00
Priser:
Fysisk deltakelse: 3.500,- (2.800 eks. mva)
Digital deltakelse: 3.500,- (2.800 eks. mva)
Rabatter:
5 eller flere fra samme bedrift i samme bestilling: 20 %
Program
09.30–10.10 Internasjonal uro
Internasjonal uro – nye globale rammebetingelser – konsekvenser for matbransjen i Norge.
Professor i internasjonale utviklingsstudier ved NMBU, Ruth Haug
10.10–10.30 Internasjonalisering
Blir det flere felles produkter i alle land slik at vi kan snakke om en internasjonalisering av hva vi spiser til vanlig?
• Hvilken strategi har Nestlé, et av verdens største matselskaper, for det norske markedet?
• Hva skjer i det internasjonale markedet?
• Er det en økning i nye produkter?
Torben Rasmussen, Country Manager for Nestlé Norge AS
10.30–10.50 Det offentlige
Slik kan det offentlige tilby mer norsk mat på menyen
Adm. dir Nina Sundqvist, Stiftelsen Norsk Mat
10.50–11.10 Matsikkerhet
Er norsk mat bedre enn utenlandsk mat?
One health-perspektiv med både folkehelse, dyrehelse og bærekraft
Ole Alvseike, Fagdirektør FoU, innovasjon og mattrygghet, Animalia
11.10–11.30 Mulighetene
Mulighetene i det norske markedet
Dagligvarekjeden Fudi er etablert og vil vokse i det norske markedet med utenlandske produkter.
Gründer og daglig leder Mathias Havgar
11.30–11.40 Kaffepause
11.40–12.15 Philipp Engedal
Hvem er han, hva vil han og hva mener han?
Intervju med Philipp Engedal, konsernsjef i Coop
13.30–14.10 De norske kostrådene
De norske kostrådene – mål og utviklingstrekk.
Helle Margrete Meltzer er dr.philos., ernæringsfysiolog, tidligere forskningssjef ved Folkehelseinstituttet og medlem av Nasjonalt råd for ernæring
Norsk mat med eller uten internasjonal tilpasning?
Bjørn Gimming, leder Norges Bondelag
14.10–14.30 Hurtigruten
Hvilken strategi følger Hurtigruten når det gjelder lokalmat kontra internasjonale trender?
Utviklingstrekkene sett fra Hurtigruten
14.30–14.50 Verdien av god gastronomi
Hvordan utbrer Stiftelsen Norsk Gastronomi kunnskap om mat og matlaging. Hvordan jobbes det med kokkene som deltar i Bocuse d’Or, og annet som bidrar til å styrke norsk gastronomis omdømme.
Arne Sørvig i Stiftelsen Norsk Gastronomi
14.50–15.30 Debatt
Må det skje endringer i norsk landbrukspolitikk?
• Må vi lempe på importvernet for å få ned prisene
• Må vi i større grad tilpasse oss internasjonale trender?
Sivert Bjørnstad (Frp), Jenny Klinge (Sp) Rasmus Hansson (MDG), Linda Hofstad Helleland (H). Bjørn Gimming (Norges Bondelag), Peter Haas Brubakk (NHO Mat og Drikke).