Workshop i deltagerkultur
3 March 2023 12:00 –
4 March 2023 18:00
Aladdin Kulturhus, Kongens gate 6, 4610 Kristiansand, Norge
About the event
Organizer: Agder XR og Spillmakerlauget Sør
Velkommen til en workshop i deltagerkultur arrangert av Agder XR og Spillmakerlauget Sør.
3. mars kl. 12:00-20:00
12:00 | Kristian Mosvold | Agder XR
Vi har lettere for å lære når vi er engasjerte. Hvordan kan industrien lære seg mere av kulturen for å skape verktøy for sikkerhet og lære med XR-teknologi?
12:10 | Gunnar Maltsev Hansen | Elkem
Hvilken nytte har et tradisjonelt konsern som Elkem av å bruke ny digital teknologi. Og hvorfor samarbeide med regional bransje.
12:30 | Martin Ericsson | Writer, designer, creative lead for computer games. Interactive storyteller and lecturer
Martin forteller om sin bakgrunn og gir eksempler på ulike tidligere prosjektet av "togetherness". Vi kjenner til multiplayer som en type av samvær men andra typer av finnes det og hvorfor trenger vi togehtherness. Kan vi skape togetherness uten store platformløsninger?
13:10 | Pause
13:30 | Sheila Eik | Acorn Design
Sheila forteller om hvor viktig det er å gjøre en User Experience (UX) tidlig i utviklingsfasen.
13:45 | Jim Sivertsen | Broomstick
Hvordan Broomstick med erfaring fra spesialeffekter fra film og bred industriell kompetanse nå bruker kunnskapen inn i et prosjekt rettet mot industrien
14:00 | Martin Ericsson & Jens Handell | Wingboot
Hvordan kan du ta en idé fra en produksjon og formulere den som et format? Jens & Martin presenterer sitt arbeid med å lage et format som er skalerbart til mange industrier.
14:40 | Pause
15:00 | Panelsamtale
Vi samler flere interessante aktører som gir sitt syn på hvordan medvirkning kan brukes i deres drift.
15:40 | Mingling
18:00 | Middag - betales av den enekelte deltaker, ytterligere info kommer
4. mars kl. 12:00-18:00
12:00 | Ingrid Dokka | Sørnorsk Filmsenter
Ingrid forteller om hvordan Sørnorsk filmsenter kan finansiere og støtte opp om XR prosjekter og spill.
12:10 | Kristian Mosvold | Agder XR
Introduksjon til dagen. Fokus på kultur, spill og XR. Hvordan kan spill- og filmmiljøet på Agder engasjere seg i XR?
12:25 | Targeir Attestog | Spillmakerlauget Sør
Introduksjon av Spillmakerlauget Sør, hvordan de jobber med medvirkning og hvordan spillmiljøet inviterer til deltakelse.
12:40 | Jens Handell | Wingboot
Teknologi og deltakelsesterskler. Hvordan kan vi flytte folk fra "casual" til "hardcore".
12:55 | Martin Ericsson
Martin forteller om sin bakgrunn og erfaringer med å skape "togetherness" i forskjellige spillformat.
13:25 | Pause
13:45 | Martin Ericsson fortsetter
Vi kjenner til multiplayer som en type av samvær. Kan vi skape togetherness uten store plattformløsninger?
14:45 | Øystein Flemme | Kilden
Hvordan et konserthus fungerer i møter med sitt publikum. Hvilke ulike metoder er det for å invitere publikum. Er det i det hele tatt nødvendig med en scene?
15:05 | Martin Høgenberg | Visual Arena
Visual Arena har jobbet med publikumsutvikling ved operaen i Gøteborg. Bla. Har de sett på hvordan de kan bruke digitale løsninger og XR for å tiltrekke seg et større og yngre publikum. Leder ved Visual Arena, Martin Högenberg, foteller om dette arbeidet. Visual Arena er også lead partner i XR Scandinavia.
15:15 | Pause
15:30 | Paneldialog
Vi samler flere interessante aktører som gir sitt syn på hvordan "togetherness" kan brukes i deres XR-prosjekter.
16:00 | Mingling og avslutning.
***********************************************
Kontaktpersoner arrangører:
Kristian Mosvold - Agder XR - kristian@substans.org - tlf. 93600647
Jens Handell - Wingboot - jens@wingboot.com
Targeir Attestog - Spillmakerlauget sør - targeir@spillmakerlaugetsor.com

Aladdin Kulturhus, Kongens gate 6, 4610 Kristiansand, Norge
Workshop i deltagerkultur
3 March 2023 12:00 –
4 March 2023 18:00
Aladdin Kulturhus, Kongens gate 6, 4610 Kristiansand, Norge
About the event
Organizer: Agder XR og Spillmakerlauget Sør
Velkommen til en workshop i deltagerkultur arrangert av Agder XR og Spillmakerlauget Sør.
3. mars kl. 12:00-20:00
12:00 | Kristian Mosvold | Agder XR
Vi har lettere for å lære når vi er engasjerte. Hvordan kan industrien lære seg mere av kulturen for å skape verktøy for sikkerhet og lære med XR-teknologi?
12:10 | Gunnar Maltsev Hansen | Elkem
Hvilken nytte har et tradisjonelt konsern som Elkem av å bruke ny digital teknologi. Og hvorfor samarbeide med regional bransje.
12:30 | Martin Ericsson | Writer, designer, creative lead for computer games. Interactive storyteller and lecturer
Martin forteller om sin bakgrunn og gir eksempler på ulike tidligere prosjektet av "togetherness". Vi kjenner til multiplayer som en type av samvær men andra typer av finnes det og hvorfor trenger vi togehtherness. Kan vi skape togetherness uten store platformløsninger?
13:10 | Pause
13:30 | Sheila Eik | Acorn Design
Sheila forteller om hvor viktig det er å gjøre en User Experience (UX) tidlig i utviklingsfasen.
13:45 | Jim Sivertsen | Broomstick
Hvordan Broomstick med erfaring fra spesialeffekter fra film og bred industriell kompetanse nå bruker kunnskapen inn i et prosjekt rettet mot industrien
14:00 | Martin Ericsson & Jens Handell | Wingboot
Hvordan kan du ta en idé fra en produksjon og formulere den som et format? Jens & Martin presenterer sitt arbeid med å lage et format som er skalerbart til mange industrier.
14:40 | Pause
15:00 | Panelsamtale
Vi samler flere interessante aktører som gir sitt syn på hvordan medvirkning kan brukes i deres drift.
15:40 | Mingling
18:00 | Middag - betales av den enekelte deltaker, ytterligere info kommer
4. mars kl. 12:00-18:00
12:00 | Ingrid Dokka | Sørnorsk Filmsenter
Ingrid forteller om hvordan Sørnorsk filmsenter kan finansiere og støtte opp om XR prosjekter og spill.
12:10 | Kristian Mosvold | Agder XR
Introduksjon til dagen. Fokus på kultur, spill og XR. Hvordan kan spill- og filmmiljøet på Agder engasjere seg i XR?
12:25 | Targeir Attestog | Spillmakerlauget Sør
Introduksjon av Spillmakerlauget Sør, hvordan de jobber med medvirkning og hvordan spillmiljøet inviterer til deltakelse.
12:40 | Jens Handell | Wingboot
Teknologi og deltakelsesterskler. Hvordan kan vi flytte folk fra "casual" til "hardcore".
12:55 | Martin Ericsson
Martin forteller om sin bakgrunn og erfaringer med å skape "togetherness" i forskjellige spillformat.
13:25 | Pause
13:45 | Martin Ericsson fortsetter
Vi kjenner til multiplayer som en type av samvær. Kan vi skape togetherness uten store plattformløsninger?
14:45 | Øystein Flemme | Kilden
Hvordan et konserthus fungerer i møter med sitt publikum. Hvilke ulike metoder er det for å invitere publikum. Er det i det hele tatt nødvendig med en scene?
15:05 | Martin Høgenberg | Visual Arena
Visual Arena har jobbet med publikumsutvikling ved operaen i Gøteborg. Bla. Har de sett på hvordan de kan bruke digitale løsninger og XR for å tiltrekke seg et større og yngre publikum. Leder ved Visual Arena, Martin Högenberg, foteller om dette arbeidet. Visual Arena er også lead partner i XR Scandinavia.
15:15 | Pause
15:30 | Paneldialog
Vi samler flere interessante aktører som gir sitt syn på hvordan "togetherness" kan brukes i deres XR-prosjekter.
16:00 | Mingling og avslutning.
***********************************************
Kontaktpersoner arrangører:
Kristian Mosvold - Agder XR - kristian@substans.org - tlf. 93600647
Jens Handell - Wingboot - jens@wingboot.com
Targeir Attestog - Spillmakerlauget sør - targeir@spillmakerlaugetsor.com