Digital Launch: Norwegian Travel Hub - Lønnsom bruk av AI i norske destinasjonsselskaper
2 September 09:00 –
28 October 16:00
About the event
Organizer: DIGITAL INNOVATION HUB OCEANOPOLIS AS
Denne seminarserien på 4 deler er en del av en satsing som EDIH Oceanopolis og det nasjonale reisleivsnettverket NDBR har gått sammen om for å løfte kunnskap og konkurransekraften til norske destinasjoner gjennom et felles kompetanse- og utviklingsløp.
De digitale seminarene er åpne for alle organisasjoner som har en rolle som destinasjonsselskaper i Norge.
Hvem: Målgrupppen for dette kurset er ansatte i destinasjonsselskaper og tilsvarende.
Når: Fire digitale samlinger i perioden 2. september – 28.oktober 2025
Hva: Hvordan kan digitalisering og kunstig intelligens gi bedre tjenester, smartere drift og nye inntektsmuligheter for norske destinasjonsselskaper? Gjennom fire samlinger får du kunnskap, innsikt i digitale verktøy og konkrete caser – fra mulighet til implementering.
Læringsutbytte: Innsikt i hvordan destinasjonsselskaper kan bli datadrevne og bruke AI - kunstig intelligens - for bedre tjenester og gjesterelasjoner, innsikt og analyse, vekst og økt produktivitet, bærekraftig drift og ressursutnyttelse, og ikke minst gi økonomiske gevinster.
Påmelding: påmelding via Checkin. Deltakere får tilsendt lenke til den aktuelle samlingen i forkant av hver samling.
Digital Launch tilbys med 100% rabatt for alle deltakere.
Vi trenger å vite selskapsformen for virksomheten din. Ved påmelding er det derfor viktig at du velger riktig biletttype og bruker riktig rabattkode: SMB / OFFENTLIG / MIDCAP
Samling 1: Lønnsom bruk av AI og digitalisering i norske destinasjonsselskaper: Muligheter for gevinstrealisering
Tidspunkt: 2 september kl 1015 – 1145
Første samling er en innføring til temaet og viktigheten av digital innovasjon i en verden som er i stadig endring. Det rettes fokus på hvordan destinasjonsselskapene kan bli datadrevne og bruke data og AI for bedre innsikt, hvordan fremtidens kunder av reiser og opplevelser finner informasjon og bestiller, og hvordan man sikrer at destinasjonens innhold og profil faktisk når fram når AI styrer markedsføring, salg og booking.
Hvordan kan destinasjonsselskapene konkurrere i en tid der de internasjonale AI-selskapene tar større og større eierskap til informasjon, kunde og salg?
Samling 2: Dypdykk & Identifisering: Verdien i data
Tidspunkt: 16.september 2025 kl 0900 - 1000
Samlingen fokuserer på hvordan destinasjonenes data kan omformes til verdifulle ressurser, og hvordan dette muliggjør effektiv bruk av kunstig intelligens. Vi deler innsikt i hvordan riktig innsamling, analyse og forvaltning av interne og eksterne data kan gi bedre forståelse, styrke beslutningsgrunnlaget, øke effektiviteten, forbedre produkter og tjenester, samt styrke relasjonene til gjester og omverdenen.
Vi vil se nærmere på sektorspesifikke dataressurser og hvilke skjulte muligheter som ligger i disse dataene. Samlingen vil også gi praktisk innsikt i hvordan destinasjonsselskaper kan utvikle datadrevne strategier og ta datadrevne beslutninger.
I tillegg vil vi presentere verktøyene som trengs for å hente ut verdien av data, inkludert verdien av digitale tvillinger og vurderinger rundt når og hvordan virksomheten bør ta i bruk kunstig intelligens.
Samling 3: Case utvikling i praksis
Tidspunkt: 14.oktober 2025 kl 0900 – 1000
Med mulighetene identifisert og forståelse av dataene betydning for vellykket digitalisering, vil den tredje samlingen dypdykke inn i hvordan man praktisk definerer og utvikler en digitaliseringsmulighet fra idé til konkret og realiserbart digitaliseringsprosjekt tilpasset organisasjonens ressurser.
Samlingen vil sette konturene av hva disse innovative casene bør omfatte som levedyktige tjenester, muligheter for helhetlige plattformer, hvilken verdi og effekter de vil skape for hvem, og ikke minst hvilke data vil de kreve. Illustrative eksempler trekkes frem rundt destinasjoner som vil utvikle egne AI agenter og datadrevne innsiktsplattformer.
Samling 4: Fra plan til implementering
Tidspunkt: 28. oktober 2025 kl 0900 - 1000
Samlingen vil fokusere på hva som kreves og hvordan realisere en minimumstjeneste, som kan danne grunnlaget for videre oppskalering og replisering på andre områder. Arbeidet vil vurdere suksessfaktorene for å ta det første steget i de praktiske endringene som må til for å utnytte kunstig intelligens. Metoder for stegvis utvikling og innovasjon settes i sentrum for å oppnå et tydelig virksomhetsmål gjennom en effektiv kombinasjon av ressurser; ledelse og kompetanse, arbeidsprosesser, organisasjon, teknologi og data innen rammen av gjeldende etiske retningslinjer, lovgivning og sikkerhet.
Spørsmål om satsingen? Ta gjerne kontakt med oss!
Erling Løfsnes, prosjektleder KI og ny teknologi, NDBR & daglig leder, Visit Lindesnes Erling@visitlindesnes.no / 916 83 575
Stig Marthinsen. Daglig leder i DIH Oceanopolis og prosjektleder for EDIH Oceanopolis
stig@dihoceanopolis.com / 400 74 750

Digital Launch: Norwegian Travel Hub - Lønnsom bruk av AI i norske destinasjonsselskaper
2 September 09:00 –
28 October 16:00
About the event
Organizer: DIGITAL INNOVATION HUB OCEANOPOLIS AS
Denne seminarserien på 4 deler er en del av en satsing som EDIH Oceanopolis og det nasjonale reisleivsnettverket NDBR har gått sammen om for å løfte kunnskap og konkurransekraften til norske destinasjoner gjennom et felles kompetanse- og utviklingsløp.
De digitale seminarene er åpne for alle organisasjoner som har en rolle som destinasjonsselskaper i Norge.
Hvem: Målgrupppen for dette kurset er ansatte i destinasjonsselskaper og tilsvarende.
Når: Fire digitale samlinger i perioden 2. september – 28.oktober 2025
Hva: Hvordan kan digitalisering og kunstig intelligens gi bedre tjenester, smartere drift og nye inntektsmuligheter for norske destinasjonsselskaper? Gjennom fire samlinger får du kunnskap, innsikt i digitale verktøy og konkrete caser – fra mulighet til implementering.
Læringsutbytte: Innsikt i hvordan destinasjonsselskaper kan bli datadrevne og bruke AI - kunstig intelligens - for bedre tjenester og gjesterelasjoner, innsikt og analyse, vekst og økt produktivitet, bærekraftig drift og ressursutnyttelse, og ikke minst gi økonomiske gevinster.
Påmelding: påmelding via Checkin. Deltakere får tilsendt lenke til den aktuelle samlingen i forkant av hver samling.
Digital Launch tilbys med 100% rabatt for alle deltakere.
Vi trenger å vite selskapsformen for virksomheten din. Ved påmelding er det derfor viktig at du velger riktig biletttype og bruker riktig rabattkode: SMB / OFFENTLIG / MIDCAP
Samling 1: Lønnsom bruk av AI og digitalisering i norske destinasjonsselskaper: Muligheter for gevinstrealisering
Tidspunkt: 2 september kl 1015 – 1145
Første samling er en innføring til temaet og viktigheten av digital innovasjon i en verden som er i stadig endring. Det rettes fokus på hvordan destinasjonsselskapene kan bli datadrevne og bruke data og AI for bedre innsikt, hvordan fremtidens kunder av reiser og opplevelser finner informasjon og bestiller, og hvordan man sikrer at destinasjonens innhold og profil faktisk når fram når AI styrer markedsføring, salg og booking.
Hvordan kan destinasjonsselskapene konkurrere i en tid der de internasjonale AI-selskapene tar større og større eierskap til informasjon, kunde og salg?
Samling 2: Dypdykk & Identifisering: Verdien i data
Tidspunkt: 16.september 2025 kl 0900 - 1000
Samlingen fokuserer på hvordan destinasjonenes data kan omformes til verdifulle ressurser, og hvordan dette muliggjør effektiv bruk av kunstig intelligens. Vi deler innsikt i hvordan riktig innsamling, analyse og forvaltning av interne og eksterne data kan gi bedre forståelse, styrke beslutningsgrunnlaget, øke effektiviteten, forbedre produkter og tjenester, samt styrke relasjonene til gjester og omverdenen.
Vi vil se nærmere på sektorspesifikke dataressurser og hvilke skjulte muligheter som ligger i disse dataene. Samlingen vil også gi praktisk innsikt i hvordan destinasjonsselskaper kan utvikle datadrevne strategier og ta datadrevne beslutninger.
I tillegg vil vi presentere verktøyene som trengs for å hente ut verdien av data, inkludert verdien av digitale tvillinger og vurderinger rundt når og hvordan virksomheten bør ta i bruk kunstig intelligens.
Samling 3: Case utvikling i praksis
Tidspunkt: 14.oktober 2025 kl 0900 – 1000
Med mulighetene identifisert og forståelse av dataene betydning for vellykket digitalisering, vil den tredje samlingen dypdykke inn i hvordan man praktisk definerer og utvikler en digitaliseringsmulighet fra idé til konkret og realiserbart digitaliseringsprosjekt tilpasset organisasjonens ressurser.
Samlingen vil sette konturene av hva disse innovative casene bør omfatte som levedyktige tjenester, muligheter for helhetlige plattformer, hvilken verdi og effekter de vil skape for hvem, og ikke minst hvilke data vil de kreve. Illustrative eksempler trekkes frem rundt destinasjoner som vil utvikle egne AI agenter og datadrevne innsiktsplattformer.
Samling 4: Fra plan til implementering
Tidspunkt: 28. oktober 2025 kl 0900 - 1000
Samlingen vil fokusere på hva som kreves og hvordan realisere en minimumstjeneste, som kan danne grunnlaget for videre oppskalering og replisering på andre områder. Arbeidet vil vurdere suksessfaktorene for å ta det første steget i de praktiske endringene som må til for å utnytte kunstig intelligens. Metoder for stegvis utvikling og innovasjon settes i sentrum for å oppnå et tydelig virksomhetsmål gjennom en effektiv kombinasjon av ressurser; ledelse og kompetanse, arbeidsprosesser, organisasjon, teknologi og data innen rammen av gjeldende etiske retningslinjer, lovgivning og sikkerhet.
Spørsmål om satsingen? Ta gjerne kontakt med oss!
Erling Løfsnes, prosjektleder KI og ny teknologi, NDBR & daglig leder, Visit Lindesnes Erling@visitlindesnes.no / 916 83 575
Stig Marthinsen. Daglig leder i DIH Oceanopolis og prosjektleder for EDIH Oceanopolis
stig@dihoceanopolis.com / 400 74 750