Er journalister i ferd med å bli influensere?
Wednesday 17 September
17:00 – 19:00
VG-huset, 10. etasje
Akersgata 55, Oslo, Norge
About the event
Organizer: Norwegian Online News Association
En ny redaksjonell rolle har vokst frem i takt med at nyhetskonsumet har flyttet seg til sosiale medier: Den redaksjonelle profilen.
Journalister som ikke bare formidler, men som blir selve merkevaren.
Unge brukere stoler mer på enkeltpersoner enn institusjoner, og følger med på nyheter formidlet med personlighet, nærhet og et glimt i øyet.
Eksempler finnes både på innsiden og utsiden av redaksjonene: Fra Vink-jentene i Aftenposten til uavhengige aktører som Gutta på YouTube og globale fenomen som News Daddy.
🧩 Hva gjør dette med journalistrollen?
⚖️ Hvordan balanserer vi tillit, brukerrelasjon og personlig
merkevarebygging?
🏛️ Og er redaksjonene rustet til å beholde profiler som får mer makt enn logoen på jakka?
Dette gir vi svar på gjennom følgende program:
☄️Åpningsinnlegg med Ryan Y. Kellett, digital spydspiss i redaksjoner som Axios Media og Washington Post, nå forsker ved Harvard: Hvordan kan redaksjoner bruke fortellerstilen til influensere for å nå yngre målgrupper og bygge tillit, og hva betyr denne utviklingen for dagens journalister.
☄️Max Social, med kreativ leder Vilde Darvik: Hva kan mediebransjen lære av kommersielle profiler.
☄️Aftenposten Vink, med some-reportere Ellen Øxning Eriksen, Henriette Marvik Berg og kulturredaktør Cecilie Asker: De deler sin suksessoppskrift: Hva gjør Vink for å skille seg ut og treffe blink hos unge målgrupper, og hvordan bygger Aftenposten bro mellom redaksjonelle matinfluensere og egen merkevare.
☄️TV 2, med some-reporter Julie Thorsen og Hub2-leder Karen Anna Kleppe: Hvordan flytte engasjementet Thorsen skaper på some til egne flater, og hvordan skape engasjement rundt nyheter ved hjelp av egen profil og personlighet, samtidig som man ivaretar de journalistiske prinsippene.
☄️Paneldiskusjon, med Morgenbladet-reporter Anna Skavlan, nyhetsredaktør i TV 2, Karianne Solbrække, NRK-journalist Katarina Moneta og kreativ leder i Max Social, Vilde Darvik.
☄️Nettavisen, med Tiktok-profiler Kari Anne Eikeland og Marte Skogstad: Om hvordan, og med hva slags innhold, de i løpet av et år har hatt suksess og massiv følgervekst på TikTok.
☄️Bahare Viken, om veien fra NRK til selvstendig stemme: Hva skjer når en redaksjonell profil flytter seg over til en mer personlig og friere plattform, og hvordan balanserer man troverdighet, integritet og underholdning i en ny rolle.
Velkommen til Nona-arrangement om en av de største endringene i mediebransjen akkurat nå.
📅 Onsdag 17. september klokka 17-19
📍 Delta fysisk i Oslo i 10. etasje på VG-huset – eller digitalt
(OBS! De fysiske plassene er fylt opp, men du kan fortsatt delta digitalt)
🔔 Meld deg på her!
Praktisk info til deg som deltar:
⚠️Møt opp i god tid, da det vil ta litt tid å registrere alle som skal inn.
🍎Det blir lett servering.
🍻Vi har booket bord på Stopp Pressen, og inviterer alle som vil til å fortsette praten med gode bransjekolleger i bakkant av arrangementet.

VG-huset, 10. etasje
Akersgata 55, Oslo, Norge

Er journalister i ferd med å bli influensere?
Wednesday 17 September
17:00 – 19:00
VG-huset, 10. etasje
Akersgata 55, Oslo, Norge
About the event
Organizer: Norwegian Online News Association
En ny redaksjonell rolle har vokst frem i takt med at nyhetskonsumet har flyttet seg til sosiale medier: Den redaksjonelle profilen.
Journalister som ikke bare formidler, men som blir selve merkevaren.
Unge brukere stoler mer på enkeltpersoner enn institusjoner, og følger med på nyheter formidlet med personlighet, nærhet og et glimt i øyet.
Eksempler finnes både på innsiden og utsiden av redaksjonene: Fra Vink-jentene i Aftenposten til uavhengige aktører som Gutta på YouTube og globale fenomen som News Daddy.
🧩 Hva gjør dette med journalistrollen?
⚖️ Hvordan balanserer vi tillit, brukerrelasjon og personlig
merkevarebygging?
🏛️ Og er redaksjonene rustet til å beholde profiler som får mer makt enn logoen på jakka?
Dette gir vi svar på gjennom følgende program:
☄️Åpningsinnlegg med Ryan Y. Kellett, digital spydspiss i redaksjoner som Axios Media og Washington Post, nå forsker ved Harvard: Hvordan kan redaksjoner bruke fortellerstilen til influensere for å nå yngre målgrupper og bygge tillit, og hva betyr denne utviklingen for dagens journalister.
☄️Max Social, med kreativ leder Vilde Darvik: Hva kan mediebransjen lære av kommersielle profiler.
☄️Aftenposten Vink, med some-reportere Ellen Øxning Eriksen, Henriette Marvik Berg og kulturredaktør Cecilie Asker: De deler sin suksessoppskrift: Hva gjør Vink for å skille seg ut og treffe blink hos unge målgrupper, og hvordan bygger Aftenposten bro mellom redaksjonelle matinfluensere og egen merkevare.
☄️TV 2, med some-reporter Julie Thorsen og Hub2-leder Karen Anna Kleppe: Hvordan flytte engasjementet Thorsen skaper på some til egne flater, og hvordan skape engasjement rundt nyheter ved hjelp av egen profil og personlighet, samtidig som man ivaretar de journalistiske prinsippene.
☄️Paneldiskusjon, med Morgenbladet-reporter Anna Skavlan, nyhetsredaktør i TV 2, Karianne Solbrække, NRK-journalist Katarina Moneta og kreativ leder i Max Social, Vilde Darvik.
☄️Nettavisen, med Tiktok-profiler Kari Anne Eikeland og Marte Skogstad: Om hvordan, og med hva slags innhold, de i løpet av et år har hatt suksess og massiv følgervekst på TikTok.
☄️Bahare Viken, om veien fra NRK til selvstendig stemme: Hva skjer når en redaksjonell profil flytter seg over til en mer personlig og friere plattform, og hvordan balanserer man troverdighet, integritet og underholdning i en ny rolle.
Velkommen til Nona-arrangement om en av de største endringene i mediebransjen akkurat nå.
📅 Onsdag 17. september klokka 17-19
📍 Delta fysisk i Oslo i 10. etasje på VG-huset – eller digitalt
(OBS! De fysiske plassene er fylt opp, men du kan fortsatt delta digitalt)
🔔 Meld deg på her!
Praktisk info til deg som deltar:
⚠️Møt opp i god tid, da det vil ta litt tid å registrere alle som skal inn.
🍎Det blir lett servering.
🍻Vi har booket bord på Stopp Pressen, og inviterer alle som vil til å fortsette praten med gode bransjekolleger i bakkant av arrangementet.
