NO BULL§HIT - Rettighetsklarering
Wednesday 3 September
09:00 – 11:00
Bull & Co Advokatfirma AS
Universitetsgata 9, Oslo, Norge
About the event
Organizer: MFO og Bull & Co Advokatfirma AS
Program:
08.30 – Dørene åpner og frokost serveres
09.00 – Velkommen til No BULL§HIT
11.00 – Takk for i dag
11.00-11.30 – Mulighet for individuelle spørsmål til Lisa og Cathrine
Om kurset:
Når du utvikler markedsføringskampanjer og -materiell, er det viktig å ha kontroll på hvilket innhold som må «klareres» før lansering. «Klarering» handler om å undersøke om noen har rettigheter til innholdet, og om det er nødvendig å få tillatelse fra rettighetshaverne til å bruke det. Dette gjelder blant annet bruk av bilder, personer, tekster, musikk, samt andres produkter eller logoer.
I kurset går vi gjennom hva som må rettighetsklareres, og hvordan du sikrer at alt er i orden. Vi ser også på spesielle tilfeller, som bruk av parodier i reklame – må de avklares med de som parodieres? Og hva med AI-generert innhold – hvilke regler gjelder for klarering og merking?
Cathrine og Lisa gir deg en praktisk og lettfattelig innføring i hva som må på plass før kampanjen kan gå live. Gjennom konkrete eksempler viser de hvordan AI har påvirket spillereglene, og hva som kan skje hvis du ikke har tilstrekkelige rettigheter til innholdet.
Kurset er en oppdatert reprise av kurset fra januar 2025.
Hvem passer kurset for:
Kurset er for deg som jobber med utvikling av kommunikasjon og markedsføring. Her lærer du hvordan du sikrer at alt er i orden, slik at markedsføringen kan brukes som planlagt – og hva som kan skje hvis noe ikke er godt nok klarert.
Etter kurset vil du:
- Vite hvilket innhold i markedsføringskampanjer som må avklares før bruk, og hvordan du går frem for å gjøre dette riktig.
- Forstå hvordan du kan bruke parodier i reklame på en lovlig måte.
- Ha innsikt i hvordan AI påvirker behovet for avklaringer og merking av innhold, og hva som kan skje hvis dette ikke er på plass.
Som alltid serverer vi frokost og kaffe – velkommen til et nytt og nyttig kurs om markedsføringsrett!
Merk: Påmelding er bindende.
Agenda
1. Hvilket innhold må avklares, og hvordan gjør du det?
- Hva må avklares? Vi ser på typisk innhold som bilder, film, musikk, tekster, varemerker, produkter og bruk av personer.
- Konkrete eksempler og en praktisk sjekkliste for å sikre at innholdet kan brukes som planlagt.
2. Parodier og bruk av kjendiser i reklame – hva er lov?
- Kan du parodiere en kjent film eller konkurrent? Og gjengi noe en kjendis har sagt eller gjort? Vi ser på grensene for lovlig bruk av parodier og kjendiser i markedsføring.
- Hvordan balansere kreativitet med respekt for andres rettigheter?
3. AI-generert innhold – hva må du vite?
- Hvordan påvirker AI behovet for avklaringer? Vi ser på eksempler som syntetiske stemmer og generative AI-verktøy som DALL-E og ChatGPT.
- Når må AI-generert innhold merkes, og hva sier reglene?
4. Hva skjer hvis du ikke klarer innholdet?
- Risikoen ved å bruke innhold uten avklaring – og hvilket ansvar du har som markedsfører.
- Hva kan det koste å bruke innhold uten tillatelse, og hvordan kan du unngå søksmål?
Dette kurset gir deg praktisk kunnskap som sikrer at kampanjer kan lanseres med mindre risiko.
Velkommen!

Bull & Co Advokatfirma AS
Universitetsgata 9, Oslo, Norge

NO BULL§HIT - Rettighetsklarering
Wednesday 3 September
09:00 – 11:00
Bull & Co Advokatfirma AS
Universitetsgata 9, Oslo, Norge
About the event
Organizer: MFO og Bull & Co Advokatfirma AS
Program:
08.30 – Dørene åpner og frokost serveres
09.00 – Velkommen til No BULL§HIT
11.00 – Takk for i dag
11.00-11.30 – Mulighet for individuelle spørsmål til Lisa og Cathrine
Om kurset:
Når du utvikler markedsføringskampanjer og -materiell, er det viktig å ha kontroll på hvilket innhold som må «klareres» før lansering. «Klarering» handler om å undersøke om noen har rettigheter til innholdet, og om det er nødvendig å få tillatelse fra rettighetshaverne til å bruke det. Dette gjelder blant annet bruk av bilder, personer, tekster, musikk, samt andres produkter eller logoer.
I kurset går vi gjennom hva som må rettighetsklareres, og hvordan du sikrer at alt er i orden. Vi ser også på spesielle tilfeller, som bruk av parodier i reklame – må de avklares med de som parodieres? Og hva med AI-generert innhold – hvilke regler gjelder for klarering og merking?
Cathrine og Lisa gir deg en praktisk og lettfattelig innføring i hva som må på plass før kampanjen kan gå live. Gjennom konkrete eksempler viser de hvordan AI har påvirket spillereglene, og hva som kan skje hvis du ikke har tilstrekkelige rettigheter til innholdet.
Kurset er en oppdatert reprise av kurset fra januar 2025.
Hvem passer kurset for:
Kurset er for deg som jobber med utvikling av kommunikasjon og markedsføring. Her lærer du hvordan du sikrer at alt er i orden, slik at markedsføringen kan brukes som planlagt – og hva som kan skje hvis noe ikke er godt nok klarert.
Etter kurset vil du:
- Vite hvilket innhold i markedsføringskampanjer som må avklares før bruk, og hvordan du går frem for å gjøre dette riktig.
- Forstå hvordan du kan bruke parodier i reklame på en lovlig måte.
- Ha innsikt i hvordan AI påvirker behovet for avklaringer og merking av innhold, og hva som kan skje hvis dette ikke er på plass.
Som alltid serverer vi frokost og kaffe – velkommen til et nytt og nyttig kurs om markedsføringsrett!
Merk: Påmelding er bindende.
Agenda
1. Hvilket innhold må avklares, og hvordan gjør du det?
- Hva må avklares? Vi ser på typisk innhold som bilder, film, musikk, tekster, varemerker, produkter og bruk av personer.
- Konkrete eksempler og en praktisk sjekkliste for å sikre at innholdet kan brukes som planlagt.
2. Parodier og bruk av kjendiser i reklame – hva er lov?
- Kan du parodiere en kjent film eller konkurrent? Og gjengi noe en kjendis har sagt eller gjort? Vi ser på grensene for lovlig bruk av parodier og kjendiser i markedsføring.
- Hvordan balansere kreativitet med respekt for andres rettigheter?
3. AI-generert innhold – hva må du vite?
- Hvordan påvirker AI behovet for avklaringer? Vi ser på eksempler som syntetiske stemmer og generative AI-verktøy som DALL-E og ChatGPT.
- Når må AI-generert innhold merkes, og hva sier reglene?
4. Hva skjer hvis du ikke klarer innholdet?
- Risikoen ved å bruke innhold uten avklaring – og hvilket ansvar du har som markedsfører.
- Hva kan det koste å bruke innhold uten tillatelse, og hvordan kan du unngå søksmål?
Dette kurset gir deg praktisk kunnskap som sikrer at kampanjer kan lanseres med mindre risiko.
Velkommen!