Kan vi løse den digitale skolefloka?
Friday 13 June
09:30 – 12:00
Accenture
Rådhusgata 27, 0158 Oslo, Norge
About the event
Organizer: IKT-Norge
Debatten om digitale ferdigheter og læring har satt ny fart etter kunnskapsministerens forslag om å fjerne digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet for 1.-4. trinn. Vi inviterer til viktig innsikt og gode samtaler om læring i nåtid og for framtid - om betydningen av digitale ferdigheter og hvordan skolen best mulig kan gi elevene rammer for digital læring og utvikling.
Målet er å skape samtale og flytte diskusjonen om digitale ferdigheter og læring i fag og samfunnsdeltagelse. Dette skal ikke være en “for eller imot skjerm”-debatt, men knyttes til forslaget om å fjerne digital ferdigheter.
0930-0945
Mingling
0945-1015 - Teknologi, arbeidsliv og samfunn
Inga Strumke, NTNU
Torgeir Waterhouse, redaktør “Logg på”
1015-1045 - Unges digitale hverdag og skolens rolle i å ruste barna for nåtid og framtid
Mina Gerhardsen, Barneombudet
Kristin Holm Jensen, KS
Rim Sophie Khalid, sentralstyret Elevorganisasjonen
Eilef Bergan Hansen, seniorrådgiver Foreldreutvalget for grunnskolen
1100-1130 - fokus lærere/lærerutdanning/forskning
Margareth Sandvik, professor OsloMet lærerutdanningen
Ola Erstad, dekan Utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO og ICILS
Mari Lura Elvedahl, spesiallærer (Sørbø skole), forfatter, og kursholder.
1130-1200 - fokus politiske grep for digitale ferdigheter og læring
Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning i Oslo/Høyre
Synnøve Mjeldheim Skaar, statssekretær i Kunnskapsdepartementet/Arbeiderpartiet
Alfred Bjørlo, stortingsrepresentant Venstre
Samtalene ledes av Håkon Haugsbø

Accenture
Rådhusgata 27, 0158 Oslo, Norge
Kan vi løse den digitale skolefloka?
Friday 13 June
09:30 – 12:00
Accenture
Rådhusgata 27, 0158 Oslo, Norge
About the event
Organizer: IKT-Norge
Debatten om digitale ferdigheter og læring har satt ny fart etter kunnskapsministerens forslag om å fjerne digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet for 1.-4. trinn. Vi inviterer til viktig innsikt og gode samtaler om læring i nåtid og for framtid - om betydningen av digitale ferdigheter og hvordan skolen best mulig kan gi elevene rammer for digital læring og utvikling.
Målet er å skape samtale og flytte diskusjonen om digitale ferdigheter og læring i fag og samfunnsdeltagelse. Dette skal ikke være en “for eller imot skjerm”-debatt, men knyttes til forslaget om å fjerne digital ferdigheter.
0930-0945
Mingling
0945-1015 - Teknologi, arbeidsliv og samfunn
Inga Strumke, NTNU
Torgeir Waterhouse, redaktør “Logg på”
1015-1045 - Unges digitale hverdag og skolens rolle i å ruste barna for nåtid og framtid
Mina Gerhardsen, Barneombudet
Kristin Holm Jensen, KS
Rim Sophie Khalid, sentralstyret Elevorganisasjonen
Eilef Bergan Hansen, seniorrådgiver Foreldreutvalget for grunnskolen
1100-1130 - fokus lærere/lærerutdanning/forskning
Margareth Sandvik, professor OsloMet lærerutdanningen
Ola Erstad, dekan Utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO og ICILS
Mari Lura Elvedahl, spesiallærer (Sørbø skole), forfatter, og kursholder.
1130-1200 - fokus politiske grep for digitale ferdigheter og læring
Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning i Oslo/Høyre
Synnøve Mjeldheim Skaar, statssekretær i Kunnskapsdepartementet/Arbeiderpartiet
Alfred Bjørlo, stortingsrepresentant Venstre
Samtalene ledes av Håkon Haugsbø