Digital lunsj: Dette får de unge til å klikke
Monday 28 April
12:00 – 12:30
About the event
Organizer: Norwegian Online News Association
Hva tiltrekker yngre lesere? Det forsøker teknologijournalist i NRK Sahara Muhaisen å gi svar på i sin undersøkelse «Under 30», som handler om unges engasjement i redaktørstyrte nettaviser. Arbeidet er basert på data fra NRK, men innsikten kan være relevant også for andre redaksjoner.
Sahara har trent en maskinlæringsmodell på data fra nesten alle nettsaker publisert på nrk.no i 2023 og 2024. Modellen har særlig sett på hvilke saker som traff best hos unge – og forsøkt å forstå hvorfor.
Hvilke ord i titlene fikk unge til å klikke? Og hvilke klikket de minst på?
I tillegg har modellen fanget opp andre mønstre i hvordan unge bruker nrk.no.
📱 Bli med torsdag 24. april når Sahara Muhaisen, teknologijournalist i NRK, forteller om sine funn.
🧑💻 Arrangementet foregår digitalt, og er gratis for ansatte i Nonas medlemsbedrifter.
Deltakelse er også mulig for ikke-medlemmer mot en billettavgift.
Medlemmer er: TV 2, Fredriksstad Blad, Bergens Tidende, iTromsø, Dagsavisen, Klikk, Gaula, Stavanger Aftenblad, E24, Nidaros, Adresseavisen, Vårt Land, Tønsbergs Blad, Fædrelandsvennen, Medier24, Teknisk Ukeblad Media, Nettavisen, Amedia Utvikling, NRK, Dagbladet, LO Media, Aftenposten, Bergensavisen, Tun Media, ABC Startsiden, Verdens Gang, NTB, Scandinavia Online, Dagens Næringsliv og Sunnmørsposten.

Digital lunsj: Dette får de unge til å klikke
Monday 28 April
12:00 – 12:30
About the event
Organizer: Norwegian Online News Association
Hva tiltrekker yngre lesere? Det forsøker teknologijournalist i NRK Sahara Muhaisen å gi svar på i sin undersøkelse «Under 30», som handler om unges engasjement i redaktørstyrte nettaviser. Arbeidet er basert på data fra NRK, men innsikten kan være relevant også for andre redaksjoner.
Sahara har trent en maskinlæringsmodell på data fra nesten alle nettsaker publisert på nrk.no i 2023 og 2024. Modellen har særlig sett på hvilke saker som traff best hos unge – og forsøkt å forstå hvorfor.
Hvilke ord i titlene fikk unge til å klikke? Og hvilke klikket de minst på?
I tillegg har modellen fanget opp andre mønstre i hvordan unge bruker nrk.no.
📱 Bli med torsdag 24. april når Sahara Muhaisen, teknologijournalist i NRK, forteller om sine funn.
🧑💻 Arrangementet foregår digitalt, og er gratis for ansatte i Nonas medlemsbedrifter.
Deltakelse er også mulig for ikke-medlemmer mot en billettavgift.
Medlemmer er: TV 2, Fredriksstad Blad, Bergens Tidende, iTromsø, Dagsavisen, Klikk, Gaula, Stavanger Aftenblad, E24, Nidaros, Adresseavisen, Vårt Land, Tønsbergs Blad, Fædrelandsvennen, Medier24, Teknisk Ukeblad Media, Nettavisen, Amedia Utvikling, NRK, Dagbladet, LO Media, Aftenposten, Bergensavisen, Tun Media, ABC Startsiden, Verdens Gang, NTB, Scandinavia Online, Dagens Næringsliv og Sunnmørsposten.