Masterclass: Hvordan merkevarer vokser
Wednesday 24 September
09:00 – 16:00
About the event
Organizer: Medier24
Hvordan skape vekst? Fra praksis til beste praksis, basert på forskning
Velkommen til masterclass i september!
Litt om bakgrunnen for kurset:
I 2010 ga Byron Sharp, professor ved verdens største forskningsmiljø på markedsføring, Ehrenberg-Bass Institute of Marketing Science, ut boka “How Brands Grow”. Hensikten var opprinnelig å oppsummere for toppledelsen av selskapene som finansierer forskningen deres — klodens største annonsører som f.eks Novartis Pharma, Coca-Cola, Unilever, McDonalds — hvorfor markedsdirektørene deres var i ferd med å gjøre store endringer i måten de jobbet på.
Denne oppsummeringen besto av hovedfunnene fra forskning på markedsføring frem til i dag. Hovedfunn som selskaper verden over den dag i dag ikke har tatt helt inn over seg selv om mye av forskningen er eldre enn bokens 15 år. Praksis henger etter da gamle vaner er vonde å vende. Professor Sharps eget favoritteksempel er at det tok 150 år fra effekten av såpe var bevist til det ble vanlig blant leger å vaske hendene.
I sesjonen skal vi gå igjennom noen av disse hovedfunnene. Som f.eks at lojalitet er en funksjon av penetrasjon, at vekst først og fremst kommer fra de som kjøper sjeldent og at å være mental tilgjengelig i kjøps- og vurderingssituasjoner er viktigere enn å “være noe unikt annerledes”. Vi vil også se litt på hvordan noen merkevarer prøver å tette dette gapet mellom praksis og bevist beste praksis.
Nå kan du melde deg på masterclass i hvordan merkevarer vokser, og vi tilbyr to ulike pakker. Du kan velge mellom å delta kun på del 1 eller å delta på del 1 og del 2.
Slik er de ulike delene lagt opp:
DEL 1: NSB | Marketing Best Practice tar deg igjennom alle de største og viktigste funnene fra forskning på hvordan merker vokser, minsker og konkurrerer.
I løpet av to timer vil du forstå de vitenskapelige funnene på hvordan markedet fungerer i praksis - på tvers av kategorier, landegrenser og størrelse på merkevaren. Denne engasjerende og inspirerende sesjonen vil gi deg fundamentet du trenger for å kunne anvende hovedprinsippene i praksis for å skape lønnsom vekst.
DEL 2: Fra praksis, slik gjør vi det i dag, til beste praksis, basert på forskning.
Her vil du få en gjennomgang av alle spakene på mental tilgjengelighet, fysisk tilgjengelighet, produkt kvalitet/innovajson pris og salgskampanjer. Og ikke minst, hvordan gjennomfører disse på en måte som fører til at vi klarere å skape flere kunder, som kjøper mer av det vi tilbyr. Proppfull av eksempler fra internasjonale og najsonale mekevarer på tvers av kategorier både B2C og B2B.
Kurset er digitalt og arrangeres den x september.
Program:
09:00-11:00 Del 1: Hovedfunn fra forskning på hvordan merkevarer vokser
Pause 11:00-12:00
12:00-15:00 Del 2: Hvordan omsette hovedfunn fra forskning til praksis for å skape vekst
15:00-16:00 Q&A-sesjon: Live digitalt
Meld deg på kurset allerede i dag!
Her finner du NSB sin rapport "Hvordan merkevarer i Norge vokser": https://www.aftenposten.no/brandstudio/feature/v/nsb-rapport-2024/

Masterclass: Hvordan merkevarer vokser
Wednesday 24 September
09:00 – 16:00
About the event
Organizer: Medier24
Hvordan skape vekst? Fra praksis til beste praksis, basert på forskning
Velkommen til masterclass i september!
Litt om bakgrunnen for kurset:
I 2010 ga Byron Sharp, professor ved verdens største forskningsmiljø på markedsføring, Ehrenberg-Bass Institute of Marketing Science, ut boka “How Brands Grow”. Hensikten var opprinnelig å oppsummere for toppledelsen av selskapene som finansierer forskningen deres — klodens største annonsører som f.eks Novartis Pharma, Coca-Cola, Unilever, McDonalds — hvorfor markedsdirektørene deres var i ferd med å gjøre store endringer i måten de jobbet på.
Denne oppsummeringen besto av hovedfunnene fra forskning på markedsføring frem til i dag. Hovedfunn som selskaper verden over den dag i dag ikke har tatt helt inn over seg selv om mye av forskningen er eldre enn bokens 15 år. Praksis henger etter da gamle vaner er vonde å vende. Professor Sharps eget favoritteksempel er at det tok 150 år fra effekten av såpe var bevist til det ble vanlig blant leger å vaske hendene.
I sesjonen skal vi gå igjennom noen av disse hovedfunnene. Som f.eks at lojalitet er en funksjon av penetrasjon, at vekst først og fremst kommer fra de som kjøper sjeldent og at å være mental tilgjengelig i kjøps- og vurderingssituasjoner er viktigere enn å “være noe unikt annerledes”. Vi vil også se litt på hvordan noen merkevarer prøver å tette dette gapet mellom praksis og bevist beste praksis.
Nå kan du melde deg på masterclass i hvordan merkevarer vokser, og vi tilbyr to ulike pakker. Du kan velge mellom å delta kun på del 1 eller å delta på del 1 og del 2.
Slik er de ulike delene lagt opp:
DEL 1: NSB | Marketing Best Practice tar deg igjennom alle de største og viktigste funnene fra forskning på hvordan merker vokser, minsker og konkurrerer.
I løpet av to timer vil du forstå de vitenskapelige funnene på hvordan markedet fungerer i praksis - på tvers av kategorier, landegrenser og størrelse på merkevaren. Denne engasjerende og inspirerende sesjonen vil gi deg fundamentet du trenger for å kunne anvende hovedprinsippene i praksis for å skape lønnsom vekst.
DEL 2: Fra praksis, slik gjør vi det i dag, til beste praksis, basert på forskning.
Her vil du få en gjennomgang av alle spakene på mental tilgjengelighet, fysisk tilgjengelighet, produkt kvalitet/innovajson pris og salgskampanjer. Og ikke minst, hvordan gjennomfører disse på en måte som fører til at vi klarere å skape flere kunder, som kjøper mer av det vi tilbyr. Proppfull av eksempler fra internasjonale og najsonale mekevarer på tvers av kategorier både B2C og B2B.
Kurset er digitalt og arrangeres den x september.
Program:
09:00-11:00 Del 1: Hovedfunn fra forskning på hvordan merkevarer vokser
Pause 11:00-12:00
12:00-15:00 Del 2: Hvordan omsette hovedfunn fra forskning til praksis for å skape vekst
15:00-16:00 Q&A-sesjon: Live digitalt
Meld deg på kurset allerede i dag!
Her finner du NSB sin rapport "Hvordan merkevarer i Norge vokser": https://www.aftenposten.no/brandstudio/feature/v/nsb-rapport-2024/